مــژده وام خرید دستگاه CNC و لیزر
مــژده 20% تخفیف نمایشگاه (طرح 10+10)
RADOX CUTTING CNC MACHINE, ROBOTIC & AUTOMATION
Fa
En
ورود

دستگاه سی ان سی واتر جت چیست؟





دستگاه سی ان سی واترجت به دستگاهی گفته می‌شود که هیچ گونه محدودیتی در جهت برش دادن مواد مختلف ندارد. باید بدانید که در ساختار کلی دستگاه سی ان سی واترجت یک عدد پمپ با قدرت بسیار زیاد وجود دارد که موجب افزایش فشار آب می‌شود. در چنین حالتی آب پر فشار از طریق یک نازل باریک و با قطری خیلی کم در بخش برشکاری به سمت بیرون خارج می‌شود. در چنین حالتی و به صورت همزمان یک نوع ماده‌ی ساینده با آب پر فشار ذکر شده ترکیب شده و از بخش نازل خارج می‌شود.


این ماده‌ی ساینده که ابرسیو نام دارد، با هدف بریدن مواد سخت با آب ترکیب می‌شود تا ترکیب آب پر فشار و ماده‌ی ساینده با سرعت بسیار که می‌تواند نهصد متر بر ثانیه باشد، به سمت قطعه‌ای که قصد برش آن را دارید، حرکت کند. این ماده ترکیب شده با فشاری معادل 4000 تا 6200 بار که می‌تواند بسته به قدرت پمپ متفاوت باشد حمل شده و مجموعه آب و ماده ذکر شده موجب سایش و در نتیجه برش قطعه مورد نظر با طرح دلخواه خودتان می‌شود. به دستگاه لیزر سی ان سی واترجت دستگاه برش با آب یا برش واترجت نیز می‌گویند.


اساس کار دستگاه لیزر سی ان سی واترجت بر مبنای CNC می‌باشد که مخفف عبارتComputer Numerical Control بوده و به معنای دستگاه‌هایی است که از طریق سیستم کنترل عددی و کامپیوتر کار می‌کنند. به عبارتی باید بدانید که اساس کار این دستگاه به این صورت است که کاربر جهت برش طرح مورد نظر خود از طریق دستگاه واترجت بایستی طرح دلخواه خود را به شکل خطی و از طریق نرم افزارهای برداری مانند اتوکد، کرل دراو و کتیا رسم کند. سپس بایستی این طرح را در یک نرم افزار دیگر به G code تبدیل کرده و وارد بخش کامپیوتری دستگاه واترجت کند. این دستگاه براساس طرح وارد شده در آن، قطعه مورد نظر را برش می‌دهد.


کاربردهای دستگاه سی ان سی واترجت

•توانایی بالای واترجت: توانایی این دستگاه به حدی است که می‌تواند هر قطعه‌ای با هر جنس و هر ضریب سختی که دارد، برش دهد. از آن جایی که ماهیت برش واترجت از نوع سرد است، می‌توان برش بعضی مواد که تولید دود سمی می‌کنند را به وسیله آن انجام داد.

•کیفیت برش واترجت: کیفیت لبه‌های تولید شده و صیقلی بودن آن‌ها در اثر برش واترجت، به سرعت انجام برش بستگی داشته و با آن رابطه مستقیمی دارد که این موضوع در برش واترجت به درستی رعایت شده است.

•برش سه بعدی: بعضی از دستگاه‌های لیزر سی ان سی قابلیت ایجاد برش سه بعدی را دارند که از این مدل دستگاه‌ها در حال حاضر در ایران موجود نیست.

•هنر و معماری: لازم به ذکر است که کاربرد واترجت در هنر و معماری بیش‌تر به جنبه برش مشبک روی سرامیک و سنگ و نیز برش معرق می‌پردازد.

•صنعت: در صنعت نیز دستگاه واترجت دارای کاربرد زیادی است، به نحوی که از آن برای تولید قطعات با اندازه‌های دقیق استفاده می‌کنند که این قطعات با سرعت زیاد از مواد اولیه ساخته می‌شوند.

•مدل سازی: دستگاه برش واترجت در مدل سازی نیز کاربرد خوبی داشته و از آن جهت بریدن و ساختن قطعاتی در کم‌ترین زمان ممکن و با بالاترین دقت استفاده می‌شود.

•تجهیزات پژوهشی و آزمایشگاهی و مهندسی پزشکی: از برش واترجت جهت بریدن و تولید قطعاتی استفاده می‌شود که از جنس استن لس استیل یا فولاد بوده و در جهت ساخت صندلی چرخ دار، اعضا مصنوعی، پروتز حرکت، قطعه روبات از آلومینیوم و نیز برای کنترل عضوهای آسیب دیده مورد استفاده قرار می‌گیرد.


مقایسه برش واترجت با سایر برش‌ها

•برش از طریق لیزر: برش واترجت نسبت به برش از طریق لیزر بسیار قوی‌تر بوده و قابلیت آن به حدی است که توانایی برش مواد با ضخامت زیاد و سخت را دارد.

•برش از طریق وایرکات: برش واترجت به نسبت وایرکات از سرعت بیش‌تر و مقرون به صرفه بودن برخوردار بوده و جهت شروع برش هیچ گونه نیازی به ایجاد یک سوراخ اولیه ندارد.

•برش از طریق فرز یا CNC: در برش واترجت به نسبت برش فرز سرعت زیاد بوده و عرض برش ایجاد شده نیز کم‌تر است.

•برش از طریق پلاسما و هواگاز: کیفیت لبه‌ها در برش واترجت به نسبت پلاسما و هواگاز بیش‌تر بوده و عرض برش ایجاد شده نیز کم‌تر است.



نمایشگاه نفت و گاز 1399

نمایشگاه صنعت 1399